Proxyotism

Vă place? Titlul adică. Că eu sunt chiar mândru de cuvântul pe care l-am inventat. Şi, ca orice academician care se respectă, o să-i creez şi-o definiţie, că doar nu lucrez degeaba icişa. Dar să începem cu nişte exemple din mitologia recentă a naţiunii:

Zice Hotnews că: „Româncele, jignite de un rapper american„. Am citit apoi prima frază din articol şi mi s-a cam rupt filmul. În primul rând pentru că mi-a fost jignită inteligenţa. Într-al doilea pentru că l-au făcut pe Pitbull repăr. Şi-apoi mi-a picat fisa.
Să vă explic: într-o melodie recentă, negul cântăcios de pe obrazul comun al ipapului şi muzicii ce poartă cu mândrie o poreclă pe care şi-ar da-o un copil de kindergarten ca să-şi impresioneze tovarăşii din cutia de nisip, a inclus următoarele versuri:

In Romania she pulled me to the side and told me / Pitt, you can have me and my sister

Buuun! Deci Pitbull a făcut sex în România. Cu o româncă şi cu soră-sa. Nu-i aşa că trebuie să ne simţim jigniţi? Păi noi ştim foarte bine că româncele şi surorile lor nu fac sex. Mai ales cu străini. Ci dragoste şi doar cu români verzi. Pe bune acum, care-i jignirea aici, că nu înţeleg? A zis ceva „artistul” despre românce în general? Ah, nu, dar tot ce face o româncă se răsfrânge asupra restului românilor, c-aşa-i hora pe la noi.
Mi se pare mie că jignirea provine mai mult de la Hotnews (şi restul presei care a dat ştiri de genul): autorul articolului se simte jignit în numele naţiei, în numele femeilor, în numele Ecaterinei Teodoroiu şi al Biancăi Drăguşanu deopotrivă. Vorba ceea: only we are allowed to talk shit about our bitchez. La fel şi noi: poate să spună Can-Can, Libertatea şi… celălalt tabloid, am uitat cum îi zice, oricâte măscări despre oricare româncă, nu ne simţin noi jigniţi, doar să nu zică străinii ceva, că e de rău. La fel, noi putem să mâncăm oricât rahat despre femeile lor. De exemplu, România Liberă (cotidian quality, cică) are pe site un articol minunat, intitulat „Top 10 femei celebre care au boli cu transmitere sexuală„, un fel de lista ruşinii, cu nume şi detalii (textul de pe lângă listă e demenţial. Autorul ar merita un premiu. „Iar diploma pentru Atitudine medievală în secolul 21 îi este decernată lui Andrei Stanca. Premiul va fi înmânat de un alt gentleman desăvârşit, Serghei Mizil.”). Iar fetili cu bolili sunt toate de la Hollywood, că, deh, femeile noastre e mai cuminţi decât ale lor, se ştie.

Pe de altă parte, un băiat de 11 ani din Iaşi, Ştefan Atârgoviţoaie, a câştiga un premiu în Italia. Iar patrioţii, bănuiesc că aceiaşi care s-au simţit jigniţi de capodopera pitbulliană, au jubilat juisatoriu-n pijamale: România are talent. Din nou. Să ne simţim, dară, cu toţii mândri de vocea lui Ştefan, că-n aste mâine ne curge acelaşi sânge de Traian. Pardon, tăiem Traian, că se interpretează politic.

Cineva să-mi explice: ce merit am eu în toată povestea asta? De ce să mă bat cu pumnul în piept pe tema asta? Sau de ce să simt jignit când francezii fac mişto de Mutu sau să mă bucur când americanii o laudă pe Nadia Comăneci? Înţeleg să te bucuri când ai făcut tu ceva. Să se bucure Hagi, să facă paranghelie pe lumea cealaltă Henri Coandă, Nicolae Paulescu şi Brâncuşi, să se simtă jignită românca lui Pitbull şi soru-sa şi să se enerveze Mutu cu mintea lui de stridie. Dar de ce trebuie să ne unim toţi în cuget şi-n simţiri şi să ne iluzionăm că toate aceste laude şi jigniri se răsfrâng cumva asupra tuturor? Alte naţii aşa fac?

Mi se pare extrem de enervant să aud iarăşi şi iarăşi placa cu identitatea naţională, să văd campania aia extrem de stupidă cu „A Romanian did this and that… so learn to fuckin respect us!”, sau cealaltă, şi mai idioată, despre cum trebuie să ne schimbăm imaginea-n lume cu Google (prietenul meu Cristi a scris mai pe larg despre asta, aici), să mă enervez când aud că românii-s nu ştiu cum şi să mă umflu-n pene când dă cine ştie ce fotbalior minor gol în vreun campionat arab. Mie unul mi s-a luat de toate rahaturile astea.

Cosmin este român, dar românii nu sunt toţi Cosmin. Ştefan Atârgoviţoaie este român, dar românii nu sunt toţi Ştefan Atârgoviţoaie. Fata care s-a iubit cu Pitbull (sună a zoofilie sau mi se pare?) e româncă, dar românii nu sunt toţi fete şi nu toţi se iubesc cu vedete meteorice şi fără talent. Etc.
Am o vagă impresie că tendinţa de a ne generaliza trăsăturile-n melting pot-ul unei identităţi comune are ceva de-a face şi cu jena (una din sutele de replici ale cutremurului comunist) de a ne accepta individualitatea. Pentru că individualizare înseamnă însingurare şi înstrăinare, în viziunea unora, care nu concep că persoane diferite pot să trăiască bine mersi într-o comunitate. Mai bine ne închidem toţi în vechea garsonieră jegoasă şi ne aplaudăm reciproc pârţurile-n aceeaşi atmosferă toxică. Da, pute, dar măcar e cald şi ne simţim în siguranţă.

P.S.

PROXYOTÍSM s. n. Sentiment de dragoste și devotament fată de patrie și de popor, resimţit atunci când un străin, mânca-i-ar inima câinii, prezintă public o părere despre un reprezentat oarecare al acelei patrii şi al acelui popor. – Din eng. proxy (reprezentant, intermediar, împuternicit) + sufixul ism.

11 gânduri despre „Proxyotism

  1. Pingback: Proxyotism | Cosmin Maricari | BunDeCitit.ro

    • Mersi, Sonia.
      Fac şi eu ce pot, reiau idei din ciorne mai vechi şi mai adaug câteva cuvinte, pentru că timpul e, într-adevăr, hain. Când o să rămân fără ciorne o să rărească iar postările, probabil.

  2. Am ajuns să fim ca ţiganii: când e vorba să ne ajutăm reciproc ne întoarcem spatele, ba chiar mai dăm şi noi cu piciorul în semenii noştri dar atunci când e vorba să ne luăm la bătaie (că vezi doamne a zis oareşce negru ceva despre o fufă şi de soră-sa) toată lumea sare ca arsă.
    Ai punctat câteva lucruri pe care puţini le observă. Foarte frumos articol care merită dat mai departe. Toate cele bune.

Lasă un răspuns

