Leapşă cu filme

Am primit o nouă leapşă, de la Luka: o listă a filmelor preferate, de la A la Z. Şi începusem să fac exact lucrul ăsta: A – A fost sau n-a fost? Sau American Beauty? Sau American Splendor? American Gangster, mai bine? Sau Amadeus? Shit, Apocalypse Now cum îl las deoparte? Dar Adaptation? Sau [insert movie name here]?

Concluzie: e imposibil, prea multe filme, ar trebui să fac o listă pentru fiecare literă. Şi ce se întâmplă dacă uit tocmai cel mai bun film al cărui titlu începe cu litera respectivă? Mai rău, ce se întâmplă dacă-mi amintesc că l-am uitat? Obsesive-compulsive editing?

Dar cum filmele sunt tema zilei, o să fac şi eu un top personal. Hmmm, parcă-mi aduc aminte că unul dintre primele sfaturi despre blogging pe care le-am citit era „Nu fă topuri! Nobody cares!” Ce nonconformist mă simt…

O să ştiţi despre ce fel de filme vorbesc. Din lipsă de inspiraţie, o să le zic „filme cu mentori”. Sunt previzibile, respectă o reţetă mult-încercată şi totuşi, cel puţin asupra mea, au un efect emoţional adânc. Niciodată n-am înţeles de ce, dar mă las cucerit over-and-over again de ideea transformării unei vieţi sub influenţa unui profesor înţelept. Am văzut fiecare dintre filmele de mai jos de câte 2-3 ori şi când le mai prind la televizor, cu greu mă abţin să nu mă uit din nou. Cu alte cuvinte: vă prezint filmele care-mi amorţesc spiritul critic. Ceea ce înseamnă că mă enervează la culme şi mă încântă în egală măsură. Here goes:

Topul meu propriu şi personal de „filme cu mentori”:

  1. Good will hunting About as good as it gets în categoria asta de filme. Avem aşa: Robin Williams ca mentor, Matt Damon ca student genial, dar sărac, Ben Affleck ca prieten binevoitor (+ Stellan Skarsgard, un actor fabulos mult subevaluat, ca asistent de mentor) după un scenariu scris chiar de Damon & Affleck. Ştiu că e greu de crezut dacă aţi văzut The Fisher King sau Good Morning Vietnam, dar cred că ăsta-i cel mai bun rol al lui Robin Williams. Damon e, de asemenea, foarte bun şi Affleck e acelaşi pretty-face cu rare sclipiri, dar rolul nici nu pretinde mai mult. Iar filmul e cam doza maximă de inspiraţie şi emoţie pe care o poate îngurgita un om în 2 ore. Puţin mai mult şi-ar fi fost melodramă ratată, ca Biutiful, puţin mai puţin şi-ar fi lipsit feelingu’ necesar. Dacă nu l-aţi văzut, do it now!
  2. Dead Poets Society Robin Williams se pare că-i născut să fie mentor. Şi-i iese şi-aici, în rolul unui profesor de literatură pasionat de poezie care încearcă să înveţe o clasă de băieţi supuşi celor mai stricte rigori sociale cum să fie liberi şi originali. Îi veţi remarca pe Robert Sean Leonard (Dr. Wilson pentru fanii House MD), care duce tot greul filmului în rolul unui elev deopotrivă timid şi curajos şi pe Ethan Hawke, în rolul celui mai rezistent la „mentorizat” elev. Carpe diem!
  3. The Great Debaters Denzel Washington. Need I say more? Ok: Forest Whitaker. Ceea ce nu înseamnă că ceilalţi actori din rolurile principale (elevii) nu-şi joacă rolurile la fel de bine: Nate Parker, Jurnee Smollett (transmite emoţiile perfect doar prin intermediul vocii, mai rar asemenea talent) şi Denzel Whitaker (da, e fiul lui Forest. Cu aşa nume, să sperăm că o să fie combinaţie între Denzel şi Forest, că de promis, promite). Povestea e semi-adevărată (Google it, nu vă zic ce diferă că-s anti-spoiler din leagăn), scenariul respectă toate regulile, filmul e regizat bine, dar cuminte, de chiar Denzel Washington. În ciuda unor derapaje către corectitudinea politică şi a efectelor prea teatral-căutate în unele situaţii, The Great Debaters emoţionează şi merită văzut.
  4. Finding Forrester Ce actor poate fi mai potrivit pentru un rol de mentor decât Sean Connery, cu vocea lui unduioasă şi barba aia zexy-cool? Deşi te-ai aştepta să-l găseşti mai degrabă în rol de mentor pentru domnişoare, aici se joacă de-a scriitorul şi-i iese foarte bine. Relaţia cu tânărul-baschetbalist-negru-tulburat-dar-extrem-de-talentat e savuroasă, iar războiul de la distanţă dintre Connery şi Murray Abraham (care nu face altceva decât să modifice puţin rolul lui Salieri din Amadeus. Actor care să exprime mai convingător gelozia şi infatuarea nu se există, dom’le!) e încrâncenat. Tânărul ucenic e jucat de Rob Brown, 16 ani în momentul în care au început filmările, care s-a stins ca actor după filmul ăsta. A, şi joacă şi Busta Rhymes, dacă nu v-am convins până acum.
  5. Scent of a Woman Oare mai există cineva care nu a văzut Parfum de femeie? Huu-haa! Remediaţi problema rapid, că ne supărăm. Avem de-a face un film profund şi elegant, cu partituri extraordinare ale lui Al Pacino şi Chris O’Donnell, cu momente intense, puternice, triste sau triumfătoare care se succed atât de rapid încât îţi vine să revezi filmul imediat după primul The End. E făcut să atingă toate corzile emoţionale şi poate că uneori o face cam prea direct, prea strident, dar n-ai cum să vezi filmul fără să te simţi implicat în poveste.

Şi cam atât am avut să vă spun astăzi. Îmi pare rău că nu am respectat tema lepşei, dar poate-i mai bine că m-am limitat la 5 filme şi am putut să spun şi câteva cuvinte despre fiecare. Pe data viitoare!

15 gânduri despre „Leapşă cu filme

  1. Pingback: Leapşă cu filme | Cosmin Maricari | BunDeCitit.ro

  2. M-ai facut as ma uit a nu stiu cata oara la un film genial(din pct meu de vedere) : The Man From Earth!…. absolut genial…Trebuie sa reiau seria de MInd F#ck Movies!

    • Ideea filmului e foarte tare, păcat de realizare, arată a film de categoria B. Cu alt regizor și alți actori, ar fi putut fi un film „absolut genial”.
      Și, te rog, ai decența să nu te autocenzurezi pe blogul ăsta. Din seria Mind *ahem* FUCK vreau să revăd Donnie Darko…și poate reușesc să trec de prima jumătate de oră la Mulholland Drive. Dar nu cred.

          • Nu stiu cum se vad filmele la Bucuresti, dar ultimile mele intalniri cu ecranul au fost dezamagiri totale! Green Lantern si Captain America (3d ambele)…..ultimul nu merita nici macar sa te uiti la afis….Sa vedem joi cum se prezinta Invazia Maimutelor, sper ca nu am dat banuci degeaba pe premiera! Ideea filmului e geniala, acum sa vedem daca reuseste si regizorul!

  3. Păi bine, bre, florine, alea-s filme? Nu c-aş avea ceva cu superhero-movies în general, da Green Lantern şi Captain America? O lampă magică şi un scut? WTF, s-au inventat lanternele şi vestele anti-glonţ… 🙂

    Cât despre ăla cu maimuţele…parcă am fost împreună la Planet of the Apes, în Iaşi, nu? Ţin minte că te-ai prăbuşit sub scaun de râs când a pupat Marky Mark maimuţa. Şi-acu te ţii de de-astea?

    • Uitasem ca am vazut impreuna comedia aia:) Mai cica e filmul anului, asa scrie pe IMDB. Ma iau si eu dupa americani ce sa-i fac! O sa-ti fac un review 😛

      • Am văzut şi eu trailerul. Mi-e să nu fie prea smiorcăit pân’ la revoluţie. Adică să nu apese prea tare pe pedala telenovelească în partea cu copilăria nefericită a maimuţei. 🙂 Vedem

  4. Revin cu pareri dupa premiera!

    Rise of the Planet of the Apes (2011) poate cel mai asteptat film al anului, un film .dupa parerea mea umila,care va face deliciul spectatorilor prin efectele speciale (pana la urma asta asteapta toata lumea din ziua de azi)cu un story line de efect bazat pe vechea poveste din Planeta Maimutelor. Pe larg,si nu prea,este epopea lui Cezar (un nume bine ales) un Prometeu al primatelor care se rascoala impotriva sistemului si incearca sa-si elibereze confratii de celula! Logic ca apare si o multinationala care pentru profit face orice , un virus letal pentru omenire….dar fara poveste de dragoste(sa fie un plus?),
    Un film la care merita platit biletul! Ce nu mi-a placut, subtire desfasurarea povestii, simplista, la cum incepe astepti mai mult de la el si la sfarsit iti lasa o impresie de film neterminat, eu unu doream mai mult de la filmul asta…..dar ii acord un 8 si pot zice ca e filmul anului pana in aceasta zi a lui august!
    Astept review-ul tau 🙂 si ca reclama de final sa mai ajut si eu prietenii la greu …..
    Totul despre film gasiti pe http://www.cinemarx.ro/

    PS: e 1.10 deci nu sunt tocmai coerent deci scuzele de rigoare sunt incluse!

Lasă un răspuns

