Bacul urmaşilor urmaşilor voştri

BAC 2011, câteva consideraţiuni dezlânate:

  • Eu am dat bacu’ în 2001, acum 10 ani, într-un „colegiu naţional” (big words for a small town) din Câmpulung Moldovenesc. Am luat o notă destul de mare, fără să copiez. De fapt, am dat 5 lei (50.000 ROL) ca să-mi asigur nota 10 la proba de rezistenţă (alergare 1 km) la educaţie fizică. Eram un filolog firav şi fumător şi am preferat să buchisesc la Istorie şi Literatură universală în loc să exersez alergatul. (Deşi pentru proba de baschet am repetat mai mult decât i-ar fi plăcut maică-mii.) Pe stadion, am reuşit să-l întrec pe cel mai gras băiat din liceu pe ultimii 20 de metri. Un prieten îmi sugerase să fac paşii cât mai mari atunci când nu mai rezist. Aşa că am trecut linia de sosire ţopăind bezmetic, pe punctul să-mi pierd respiraţie. Am vomitat, mi-a curs sânge din nas şi din gingii, dar m-am reparat cu o ţigară şi-o bere rece. Aş spune că acei 5 lei au fost bani bine cheltuiţi, depăşisem cu vreo 2 minute timpul minim.
  • În seara de dinainte examenului la Istorie am fost la furat cireşe. Din motive obiective (apărut proprietar copac. stop. fugărit furcă. stop. speriat teribil. stop) am căzut din cireş direct într-o tufă de urzici. A doua zi, cu o mână scriam şi cu una mă scărpinam. Profii erau convinşi că ascund fiţuici, a trebuit să confesez prăbuşirea din paradis, spre amuzamentul general. Dar şi aşa, am luat peste 9.
  • În concluzie: n-am copiat, am luat o medie generală mai mare de 9.50 (nu mai ţin minte exact cât), dar am trişat. Fără cei 5 lei, aş fi luat o notă ceva mai mică. Totuşi, pot spune fără să ezit că am învăţat de (aproape) m-a luat dracu’ pentru examenele alea. Putea să fie câte-un poliţist cu camera pe umăr şi microfoane în fiecare bancă şi tot aş fi fost liniştit. Nu înţeleg de ce ar fi stresat un elev pregătit. La fel cum nu înţeleg în ce fel poate fi un elev afectat de o cameră video mai mult decât un supraveghetor care i se uită peste umăr. Asta-i scuză din categoria „mi-a mâncat câinele caietul de teme”, chiar dacă vine de la Ecaterina Andronescu.
  • Ştiu că se copiază la bac, la fel cum se copiază în timpul anului şcolar. Dar există metode mult mai subtile de a-ţi asigura o notă mare, în afară de fiţuici. Înţelegeri cu profesorii, cuvinte cheie scrise în locul X de pe pagina Y pentru ca mituitul corector să pună nota „adecvată”, supraveghetori care dictează lucrarea în întregime unor copii cu părinţi generoşi etc. Din rezultatele obţinute pe plan naţional, văd că profesorii au fost cu adevărat urmăriţi, n-au putut să facă mârlăniile obişnuite. O bilă albă, aşadar.
  • Nimeni nu vrea să-şi asume vina pentru rezultatele de anul acesta. Iar jocul învinuirilor are o miză mare: examenele se vor repeta, dacă pică Funeriu n-or să mai pice elevii.
  • Primii învinuiţi sunt întotdeauna politicienii, lucru normal. Însă nu Funeriu trebuie arătat cu degetul. Dac-ar fi să indic un vinovat dintre politicieni, l-aş alege pe Vanghelie. Care este şi un simbol, o întruchipare a idealului românesc de tranziţie: bani mulţi, carte puţină, efort minim. El e modelul, pacientul zero, după el potopul. Şi potopul n-a ezitat să inunde matca săpată de Vanghelie: avem Igaş, avem EBA, avem Becali. Avem di tăti. Nu dezvolt, e o idee banală, mult repetată: când idolii mulţumii sunt cum sunt, politicieni inculţi, vedete exhibiţioniste, fotbalişti degrabă vărsători de sânge şi Dom Perignon etc., ce le putem cere elevilor?
  • Iar vina politicului este şi vina media. De dragul profitului, eu eliminat cu totul partea de deontologie din manualul jurnalistului modern. Nici aici nu insist, e evident.
  • Mă întreb cum mai stăm cu profesorii. Eu am avut de tot felul: o profesoară de filosofie care ne spunea că „zoon politikon” e „animal social” deşi traducerea corectă era în primele pagini din manual, un profesor de fizică care punea note după adâncimea decolteului, o profesoară de latină care, după ce a găsit primele versuri din Scrisoarea a III-a scrise pe-o foiţă, mi-a spus: „Băi, Maricari, tu scrii frumos, dar hai să ne concentrăm un pic!”. Dar şi un profesor de engleză care ne-a explicat ce înseamnă poezia, un profesor de literatură universală care-l iubea pe Borges şi descria romane-fluviu în 2 fraze, dureros de exacte, şi, mai presus de toţi ceilalţi, un  profesor de limba română care e în egală măsură responsabil de omul care sunt pe cât sunt şi părinţii mei (domnului Bodea, cu dragoste!). Nu pot să cred că acele licee fără niciun elev promovat sau cu 2-3 bacalaureaţi dispun de măcar un asemenea profesor.
  • Meditaţiile sunt o chestie care funcţionează doar în cazul elevilor care sunt deja buni, în sensul perfecţionării. Meditaţiile arareori transformă repetenţii în premianţi. A se citi: niciodată.
  • Şcoala românească este o oglindă a societăţii româneşti. Banal de reală. Sau real de banală.
  • Mulţi „analişti” au spus că-i foarte bine că mai mult de jumătate dintre elevi au picat bacu’. Pentru că avem nevoie şi de tinichigii, instalatori, etc. Un singur lucru nu iau în calcul domnii analişti: există mai mulţi tinichigii români în Europa şi Canada decât în România. Idem pentru instalatori.  Dar cum fiece nor are căptuşeală argintie, vorba englezului, The Sun va putea scrie şi mai dur despre invazia de instalatori români care va lua cu asalt toaletele înfundate din Her Majesty’s pubs. Elevii români respinşi la bac astăzi, cetăţenii europeni de mâine. Vivat academia.
  • Când am scris la Despre mine mai sus că-mi plac Funeriu şi Macovei, un comentator „anonim” (ca un bun băsist care sunt, l-am căutat cu SRI-ul şi l-am identificat. Pending punishment.) m-a întrebat de ce-mi place Funeriu, cu faţa aia a lui de viezure. Ete d-asta. De viezure. 🙂
  • Şi-s de acord cu Funeriu: dacă următoarele trei-patru examene vor fi în stilul ăsta, vom avea români mai bine pregătiţi, mai politicoşi pe stradă, mai adaptaţi pentru viaţa-n societate. Freakonomics works.
  • Postul ăsta n-a fost decât un pretext ca să-mi amintesc de liceu şi bac 2001, să-l laud pe Funeriu pentru că sunt lingău portocaliu şi să enervez miile de elevi picaţi care mă citeau până acum. Şi-o să scadă iar traficul sub 1.000 de unici pe zi oră, dar măcar mi-am păstrat integritatea. 😉
  • O zi minunată, presupunând că aţi luat bacu’. Dacă nu, nu.
15 gânduri despre „Bacul urmaşilor urmaşilor voştri

  1. Pingback: Bacul urmaşilor urmaşilor voştri « Cosmin Maricari | BunDeCitit.ro

  2. E cu dus si intors, eu am picat la medie, dar nu doream sa dau la mate si fizica, ci la geografie si istorie, de ce sa fiu obligat? Si-n al 2-lea rand, erau subiecte pe net, cica asemanatoare cu ce pica la bac, pai doar structura lor a semanat (la mate si fizica) ca-n rest erau bombe.

    • Chiar ai picat? How da fuck?
      Dacă ai dat mate şi fizică, înseamnă că erai la profil real. Dacă erai la profil real şi vroiai să dai la geografie şi istorie, de ce nu te-ai transferat înainte de BAC. Nu cred că ai aflat abia atunci la ce dai, nu? Cât despre dificultatea subiectelor la mate şi fizică, chiar nu mă pot pronunţa. Din câte-am înţeles de la un prieten mai priceput, la mate erau doar două subiecte „grele”. Adică nota de trecere putea fi atinsă. La fizică habar nu am.
      Îmi pare rău pentru tine, dar ţi-aş sugera să nu pierzi timpul dând vina pe alţii. „Fuck the system” vine cu corolarul „be better than the system” Învaţă, o să faci mai bine în toamnă, nu-i bai.

  3. Eu nu am probleme din astea,desi am luat doar 8.50..am reusit sa ma strecor printre primii 5 din liceu(locu’ 4).Si intradevar..cand esti repartizat de minunatul sistem la un liceu..parca domnii au grija sa iti faca viata grea..sa te bage..unde nu iti place..cam asa si cu mine,intrand la profil real,respectiv stiintele naturii,unde aveam sa fac 4 ani lungi de matematica,biologie,chimie si fizica,eu mai degraba fiind un cititor de bloguri si jucator de counter-strike.Mi-as fi dorit din tot sufletul sa intru la un liceu cu profil uman,unde sa pot sa merg la scoala cu drag..sa fac 3-4 ore de geografie pe saptamana,si sa nu fiu nevoit sa fac un numar mai mare de absente decat numarul de ore la care am fost prezent.
    Desi s-au batut cu pumnu’ in piept ca Tarzan..la mine in oras(respectiv Constanta) securitatea a fost exact ca atunci cand postasu’ a intrat pe teren si a folosit acel fular al Universitatii Craiova pe Claudiu Niculescu..deci jalnica.Ma rog,ce vreau eu sa zic..e ca bac-ul s-a fraudat masiv si in acest an,doar ca,copii fiind mai prosti de la an la an,nu au fost in stare sa copieze nici de un 6.
    Degeaba se lauda domnu’ Funeriu ca a invins,ca a condus acest bac cu un pumn de fier.Realitatea e alta,in fiecare an,de acum in colo,copiindu-se sau nu,o sa se pice in masa,si nu o sa fim mai civilizati,o sa fim doar o tara cu potential,o tara de oameni destepti dar prosti.

    • Nu văd motivele pentru un aşa nivel de pesimism. 🙂 Mai ales că ai luat notă mare. Ar trebui să te bucuri că fiul unui şefuleţ de prin port nu a luat 10 pe linie, asigurându-şi astfel mai multe şanse decât tine pentru simplul motiv că a avut părinţii potriviţi. Ai fi preferat să treacă toată lumea şi să băltim în mediocritate? S-a văzut în SUA că politica educaţională de tipul „leave no child behind” e o mare păcăleală (recomanda sezonul 4 din The Wire, ilustrează perfect chestia asta).
      Sunt convins că securitatea a lăsat de dorit şi în alte licee din ţară. Oricum, cifrele finale arată că s-a procedat mult mai corect decât în anii anteriori.

  4. Intr-adevar ai dreptate,s-a procedat bine.S-a respectat metodologia destul de riguros.Cat despre pesimismul meu,este alimentat zilnic,de toate mesajele vazute,auzite,chiar mirosite.
    Nu as fi preferat sa treaca toata lumea..poate nici eu nu trebuia sa trec..dar in loc sa blamam in stanga si in dreapta,ba elevii,ba profesorii,cred ca trebuie sa ne apucam de reforme,si prin reforme,sa nu ne gandim la picatul a 65% din candidatii la bac.Trebuie sa ne gandim la promovabilitate de 100%,dar asta se face in ani,si nu vad pe nimeni capabil de asa ceva,sa indrume copii de la cresa sau gradinita,pana la absolvirea liceului,crescandu-i ca pe niste cetateni model,demni de respectat.
    Cat despre Funeriu..vrea sa faca examenele ca in Franta..pai scuza-ma..dar mai avem paine de mancat si lapte de supt pana sa ne apropiem de sistemul lor de invatamant.

    • Nu există nicăieri în lume promovabilitate de 100%. În Franța (model pentru bacalaureatul românesc), a fost promovabilitate de 85% anul trecut. Și b) impunerea respectării legilor se încadrează clar la reforme.
      În rest, de acord cu tine.

  5. Subscriu la articolul tău din toate punctele de vedere. Și este cât se poate de adevărat, există profesori și profesori, dar și elevi și elevi. Meditațiile sunt clar pentru cei care vor să se perfecționeze și nu altminteri. Cât despre Funeriu, ei bine de data asta sunt perfect de acord cu metoda impusă. Când știi nu ești stresat de nimeni. Copii ăștia mă îndoiesc că au habar cum e să dai examen cu o comisie de profesori (ăla examen!) așa că probabil nu mă miră de ce i-a bulversat camerele de luat vederi. Au realizat că nu pot sta fixați de cât cu ochii pe foaia de examen. Asta e! ”Shit happen”
    Cât privește subiectele la mate, hmmm, am mai spus-o pe ici, colea. Mie mi s-au părut cam ușurele. Serios. Și eu am ceva vreme bună de când am terminat cu școlile 😀

    • Mi-am adus aminte cât de stresat am fost şi la examenul de limba engleză, oral. Dar nu din cauza subiectelor, care erau la nivel de şcoală ajutătoare (aşa au fost întotdeauna la limbi străini, aşa-s şi acuma), ci din cauza uneie dintre doamnele din comisie, cea din centru. Pe ea îmi cădeau ochii automat când vorbeam. Problema este că avea un bartai negu fix pe vârfu’ nasului. O excrescenţă păroasă care părea că respiră, că sare la tine. Mă auzeam făcând exerciţiile cerute, dar în mintea mea rula continuu, ca o incantaţie tibetană: „Nu te uita! Nu te uita! Nu te uita!”
      Şi-a trecut proba, negul nu m-a atacat. Dar când m-am aplecat să iau buletinul, parcă şi să semnez undeva pe-acolo, s-a întins şi aia să aranjeze foiţele cu subiectele. Şi-am dat nas în nas, că am şi eu un năsoi bergeracian. Şi m-am speriat, am schelălăit jalnic. Au râs toţi profesorii, au râs elevii. Terapie anti-stress prin râs, colegii din sală mi-or fo recunoscători. Cred.

      • Ei, ei Cyranoane, nas la nas trage cică. Dar tare mi-e mie că lu’ mătăluţă ţi-o fi căzut privirea în decolteu’ cucoanei şi acuma i-ai inventat un neg, numai ca să nu recunoşti că atunci când te-ai aplecat să semnezi în fişă ţi-a intrat nasul fix între ţâţele madamei speriind auditoriul trezit de ţipătul ascuţit ce s-a slobozit din gâtlejul ei, iară madama s-o fleşcăit toată de aşa surpriză. :))))))

  6. bah, nush… erau ceva „stiri” pe canalele media acu ceva vreme, imi aduc aminte cam prin ceata, cum ca si profesorii de liceu au ceva examen de grad sau asa. si la examenele alea s-au luat neasteptat de multe note sub 5. in conditiile astea, chiar nu ma mai mir.

    • Păi dacă stăm şi numărăm pe deşte cred că putem determina cel puţin 10 motive majore pentru starea actuală a educaţiei.
      Evident, proasta pregătire a profesorilor e-n primele cinci, dar să nu uităm că profesorii ăştia tineri au fost elevi în acelaşi sistem. Circuitul rahatului în natură e ciclic, greu de oprit.

  7. Oare se făcea şcoală mai „ca lumea” pe vremea noastră Cosmine? Eram noi mai dăştepţi decât ăştia de acum? Sau… altceva?

    Oricum, dureros… inainte făceam export de „minţi strălucite”, acum o să trimitem mai multe panarame şi căpşunari.

    • Nu cred că eram mai deştepţi sau că se făcea şcoală ca lumea. Aveam alte modele şi alte ţeluri. E chestie de input/ouput:
      Ăştia intră în liceu convinşi că sunt atot-ştiutori. Noi intram convinşi că suntem varză.
      Noi ieşeam din liceu convinşi că lumea e a noastră, ei ies convinşi că lumea-i împotriva lor.
      Cam asta-i filosofia.:)

Lasă un răspuns

